رفع مشکلات آبی شیراز با همت رئیس جمهور شهید

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، بروز مشکلات آبی در برخی شهرهای کشور وضعیت ناگواری را ایجاد کرده بود؛ این وضعیت تداوم داشت تا آنکه دولت سیزدهم سکان مدیریت کشور را به دست گرفت و رئیس جمهور شهید در نخستین سفر استانی خود به خوزستان، از نزدیک در جریان مشکلات آبی این استان قرار گرفت و بر برطرف کردن آنها تأکید کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، بروز مشکلات آبی در برخی شهرهای کشور وضعیت ناگواری را ایجاد کرده بود؛ این وضعیت تداوم داشت تا آنکه دولت سیزدهم سکان مدیریت کشور را به دست گرفت و رئیس جمهور شهید در نخستین سفر استانی خود به خوزستان، از نزدیک در جریان مشکلات آبی این استان قرار گرفت و بر برطرف کردن آنها تأکید کند.

یکی از شهرهایی که مشکلات آبی داشت، شیراز بود که رئیس جمهور شهید با سفر به استان فارس برای برطرف کردن مشکلات این شهر تأکید و دستورات لازم را صادر کرد.

بحران کم آبی و خشکسالی در فارس، افزایش روزافزون جمعیت کلان شهر شیراز، قطعی های مکرر آب در مناطق مختلف این شهر و ضرورت استفاده و بهره مندی از آب آشامیدنی مطمئن، سالم و پایدار ضرورت بهره برداری از پروژه های آبی را دوچندان کرد.

بر همین اساس، روز جمعه 21 مهر ماه سال گذشته همزمان با دومین سفر استانی رئیس جمهور به استان فارس سامانه آبرسانی به شهر شیراز از سد درودزن افتتاح و به بهره برداری رسید.

عملیات اجرایی این طرح از سال 1390 آغاز و مقرر شده بود که طی مدت چهار سال به بهره برداری برسد، اما با گذشت سال ها این طرح مسکوت ماند و با آغاز فعالیت دولت سیزدهم و تاکید بر تسریع و تکمیل این پروژه مهم، به بهره برداری رسید و تامین آب شرب پایدار بیش از 40 درصد جمعیت کلان شهر شیراز، کاهش وابستگی به منابع آب زیرزمینی از جمله دستاوردهای بهره برداری این طرح است.

این پروژه، بزرگ ترین پروژه آبرسانی استان فارس بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است که 40 درصد آب شرب مصرفی کلان شهر شیراز و حومه آن را تامین می کند.

همان زمان علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اعلام کرد که افتتاح سامانه آبرسانی به شهر شیراز از سد درودزن از جمله مهم ترین طرح ها برای رفع مشکلات کم آبی شیراز بود که با تأکید رئیس جمهور اجرایی شد.

وی خاطرنشان کرده بود: طرح آبرسانی به شهر شیراز از جمله پروژه های مهمی است که در سفر رئیس جمهور به استان فارس به بهره برداری رسید. این سامانه به منظور افزایش تأمین آب شرب شهر شیراز با ظرفیت 90 میلیون مترمکعب در سال، برای جمعیت 2 میلیون نفری شیراز و از منابع سطحی دریاچه سد درودزن اجرایی شده است.

وزیر نیرو با بیان اینکه برای احداث این پروژه 78 کیلومتر حفاری در مسیر کوهستانی صعب العبور انجام شده است، گفته بود: این پروژه شامل، ساخت خط لوله، تأسیسات ایستگاه پمپاژ، تصفیه خانه، تونل و مخازن ذخیره است.

محرابیان گفت: تأمین آب شرب پایدار بیش از 40 درصد جمعیت کلان شهر شیراز، کاهش وابستگی به منابع آب زیرزمینی از جمله دستاوردهای بهره برداری این طرح است.

وی آبرسانی به شهرهای ارسنجان و 10 روستای انتهای مسیر را از دیگر پروژه ها دانست که با حضور رئیس جمهور به صورت رسمی افتتاح و به مرحله بهره برداری رسید، میزان آب تخصیص داده شده از پروژه واقع در محدوده طرح 220 لیتر در ثانیه برای 67 هزار و 870 نفر است.

وزیر نیرو با بیان اینکه پروژه آبرسانی قیر هم در سفر رئیس جمهور به استان فارس افتتاح و به بهره برداری رسید، گفت: هدف پروژه تأمین آب شرب سالم و پایدار شهر قیر در افق سال 1415 از سد سلمان فارسی تعیین شده است.

افتتاح سامانه آبرسانی به شرق شیراز

محرابیان همچنین از افتتاح سامانه آبرسانی شرق شیراز خبر داده و گفته بود: مجموع اعتبار هزینه شده این پروژه بالغ بر 1400 میلیارد ریال بودکه با افتتاح و بهره برداری از این سامانه، علاوه بر تکمیل بخشی از طرح رینگ مخازن شهر شیراز، ذخیره و انتقال آب به 25 هزار خانوار میسر شده است.

وی خاطرنشان کرده بود: هشت طرح بزرگ آب و فاضلاب با اعتباری بالغ بر 13 هزار و 640 میلیارد ریال نیز بهره برداری شد که با بهره برداری از این طرح ها جمعیتی بالغ بر 301 هزار نفر در پنج شهر و 34 روستا در هشت شهرستان استان فارس از مزایای آن منتفع شده اند.

نظرات

captcha