ماکرون و بایدن درباره اوکراین و اسرائیل گفتگو می کنند

امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه، میزبان جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو درباره موضوعات مربوط به اوکراین و اسرائیل خواهد بود.

خبرگزاری تسنیم، امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه، امروز میزبان جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو درباره تجارت و موضوعات مربوط به اوکراین و اسرائیل خواهد بود.

بایدن که برای شرکت در هشتادمین سالگرد نبرد نرماندی راهی فرانسه شده است، قرار است امروز با ماکرون درباره مسایل تجاری، و موضوعات مربوط به اوکراین و اسرائیل گفتگو کند.

سران دو کشور به رغم تنش های گذشته درباره قرارداد سه جانبه زیردریایی با استرالیا، امروز به همراه همسرانشان در مراسمی برای یادبود کشته شدگان نبرد نرماندی شرکت کرده و سپس درباره مسایل سیاسی گفتگو کرده و در نهایت در مهمانی ناهار شرکت خواهند کرد.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید پیشتر در جمع خبرنگاران اظهار کرد فرانسه قدیمی ترین و یکی از عمیق ترین دوستان و متحدان ماست. و تایید این اتحاد و دوستی لحظه بسیار مهمی خواهد بود و نگاهی به آینده و چیزی است که ما باید با یکدیگر انجام دهیم.

سالیوان تصریح کرد گفتگوها بین سران دو کشور درباره جنگ بین روسیه و اوکراین،  جنگ بین حماس و اسرائیل، همکاری در حوزه کشورهای هند-اقیانوس آرام و مجموعه ای از موضوعات سیاسی از تغییرات آب و هوایی تا هوش مصنوعی و زنجیره تامین، خواهد بود.

جان کربی، سخنگوی کاخ سفید در این باره گفت: کشورها باید طرحی را برای همکاری با یکدیگر در چارچوب قوانین دریایی ارائه داده و گارد ساحلی آمریکا و نیروی دریایی فرانسه برای افزایش همکاری های خود گفتگو خواهند کرد.

علاوه بر این، انتظار می رود بایدن و مکرون درباره تقویت ناتو با یکدیگر گفتگو کرده و بر حمایت خود از اوکراین تایید کنند در حالی که آنها هنوز درباره هیچ طرحی برای مسدود کردن دارایی های روسیه به نفع اوکراین، به توافق نرسیده اند.

گفتگو درباره اوضاع خاورمیانه از دیگر محورهای مذاکرات سران دو کشور خواهد بود.

بایدن در سال 2022، برای یک بازدید دولتی، در کاخ سفید میزبان مکرون بوده است.

این در حالی است که جو بایدن در سخنرانی خود در مراسم یادبود هشتادمین سالگرد نبرد نرماندی در فرانسه، از مردم آمریکا خواست تا بار دیگر به دموکراسی متعهد باشند.

رئیس جمهور آمریکا در حاشیه این مراسم با دو کهنه سرباز جنگ جهانی دوم در این نبرد، و ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین دیدار و گفتگو کرد. بایدن در این دیدار بابت ماه ها تاخیر در ارسال تسلحات به اوکراین عذرخواهی کرد.

وی در این سخنرانی، تهدید آلمان نازی را با تهدیدی که امروزه جهان از سوی دیکتاتورها و استبدادطلبان با آن مواجه است، مقایسه کرد و از مردم کشورش خواست تا در برابر انزواطلبی مبارزه کنند.

نبرد نرماندی یکی از نبردهای جنگ جهانی دوم است. در این نبرد نیروهای متفقین در 6 ژوئن 1944 موسوم به روز دی، در کرانه ساحلی نرماندی پیاده شده و به آزادسازی فرانسه از دست نیروهای آلمان نازی پرداختند. این نبرد بزرگترین عملیات خاکی آبی تاریخ محسوب می شود و به شکست آلمان نازی در جبهه نرماندی منجر شد.

بایدن خواستار تعهد دوباره مردم آمریکا به دموکراسی شد

انتهای پیام/

نظرات

captcha