حماسه 12 استان در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

ایسنا/تهران مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در 11 استان کشور همزمان با شهر تهران با حضور پرشور مردم در بیست و یکمین روز اردیبهشت ماه در حال برگزاری است.

دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم شورای اسلامی از ساعت 8 صبح امروز - جمعه 21 اردیبهشت - در 22 حوزه انتخابیه آغاز شد.

به گزارش ایسنا، پس از برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس در 11 اسفند سال گذشته و راه یابی 245 کاندیدا به مجلس، امروز - جمعه 21 اردیبهشت - تکلیف 44 کرسی باقیمانده در 22 حوزه انتخابیه، از میان 90 کاندیدای راه یافته به دور دوم انتخابات مشخص می شود.

همزمان با تهران در استان های آذربایجان شرقی در حوزه های تبریز آذرشهر و اسکو،   شبستر و میانه، استان اصفهان در حوزه های لنجان و سمیرم، استان البرز در حوزه های کرج اشتهارد و پردیس، استان خراسان جنوبی در حوزه های بیرجند، درمیان و خوسف، در استان خراسان رضوی در حوزه های مشهد و کلات، در استان خوزستان در حوزه های آبادان رامهرمز و رامشیر، در استان زنجان در حوزه های زنجان و طارم،ابهر خرمدره و سلطانیه و خدابنده در استان فارس در حوزه های شیراز و ورزقان، مرودشت و پاسارگاد و ارسنجان، در استان کرمانشاه در حوزه کرمانشاه، استان لرستان در حوزه های خرم آباد و چگنی، در استان مازندران حوزه قائمشهر و سو،سوادکوه، جویبار،سیمرغ و سوادکوه شمالی، در استان گلستان در حوزه گنبد کاووس در استان همدان حوزه ملایر همچنین در استان تهران شهرستان ورامین در حال برگزاری است.

استان البرز

شش حوزه انتخابیه و 870 شعبه برای برگزاری انتخابات در کرج، فردیس و اشتهارد تعیین شده و بیش از 17 هزار نفر در این دور از انتخابات کار نظارت، اجرا، نظم و امنیت را بر عهده دارند.

گفتنی است جمعیت این حوزه 2.5 میلیون نفر و واجدین شرایط یک میلیون و 470 هزار نفر برآورد می شود.

در دور اول مشارکت استان البرز 30.5 درصد بود و طی آن علیرضا عباسی از حوزه کرج، فردیس و اشتهارد و علی حدادی از حوزه نظرآباد، طالقان، ساوجبلاغ و چهارباغ به عنوان نمایندگان البرز در مجلس انتخاب شدند و امروز سومین منتخب البرز در مجلس شورای اسلامی مشخص خواهد شد.

استان همدان

رأی گیری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهرستان ملایر همزمان با سراسر کشور آغاز شده است.در دور دوم دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی 167 شعبه برای رأی دهی مردم حوزه انتخابیه ملایر درنظر گرفته شده است.انتخابات دور دوم دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه ملایر همچون دور اول به شکل تمام الکترونیک برگزار می شود.

به گزارش ایسنا، در دور اول انتخابات که در یازدهم اسفندماه برگزار شد، حسین احمدی با کسب 16 هزار و 687 رأی معادل 18.91 درصد و احمد آریایی نژاد با 16 هزار و 612 رأی معادل 18.82 درصد آرا به عنوان نفرات دوم و سوم به دلیل به حدنصاب نرسیدن آرا به دور دوم انتخابات راه یافتند که امروز از بین این دو، یک نفر به عنوان منتخب دوم به مجلس دوازدهم راه پیدا می کند.  در انتخابات یازدهم اسفندماه، حجت الاسلام احد آزادی خواه نماینده فعلی ملایر به عنوان نفر اول این حوزه انتخابیه وارد مجلس شد.

استان گلستان  

رییس ستاد انتخابات گلستان از کسب رتبه اول راه اندازی شعب اخذ رای در گنبد کاووس خبر داد و افزود: تمامی شعب اخذ رای شهرستان گنبدکاووس قبل از ساعت 8 صبح راه اندازی شد.

حمیدرضا بهمنی نژاد، رئیس هیأت نظارت بر انتخابات در گلستان صبح جمعه 21 اردیبهشت در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه در دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی حوزه انتخابیه گنبد پنج هزار نفر به عنوان عامل اجرایی، نظارتی و بازرسی فعالیت خواهند داشت، گفت: در هر شعبه سه نفر ناظر در صندوق های رای قرار دارند که تمامی ناظران آموزش دیده هستند و این نظارت باعث سلامت انتخابات و اطمینان مردم خواهد شد.
وی با بیان اینکه برابر قانون همه کاندیداها این حق را دارند که در پای صندوق های رای ناظر داشته باشند گفت: در شهرستان گنبدکاووس 230 شعبه اخذ رای داریم که یکی از کاندیداها 225 ناظر و دیگری 212 ناظر را معرفی کرند و ما برای همه آن ها کارت صادر کرده و در صندوق ها حضور دارند.

علی محمد زنگانه استاندار گلستان صبح امروز 21 اردیبهشت در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: با فرارسیدن روز اخذ رای در دومین مرحله انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی تمامی شعب حوزه انتخابیه گنبد کاووس همانند روز 11 اسفند سال گذشته راس ساعت 8 صبح به صورت 100 درصدی آنلاین و آماده اخذ رای از واجدین بودند.

وی با اشاره به اینکه استان گلستان در مرحله اول انتخابات از لحاظ نرخ مشارکت در انتخابات در رتبه سوم کشور ایستاد، افزود: به طور قطع مردم شریف نگارستان ایران در این دور نیز با حضور حداکثری خود افتخارآفرینی خواهند کرد.

استاندار گلستان با اشاره به اینکه در دقایق اولیه صبح امروز نیز وزیر محترم کشور و رئیس هیأت بازرسی انتخابات کشور نیز با تماس های تلفنی جداگانه از عوامل اجرایی این مرحله از انتخابات قدردانی کردند، تصریح کرد: امروز 230 شعبه راگیری در حوزه انتخابیه گنبد کاووس برای انتخاب نماینده مردم شریف این حوزه مشغول به فعالیت هستند که تا ساعت 8 صبح 99 درصد آنان صورتجلسه آغاز اخذ رای را تکمیل کرده اند.

استان مازندران

مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره نمایندگی مجلس در حوزه انتخابیه قائمشهر ساعت 8 صبح روز جمعه 21 اردیبهشت آغاز شد. یوسف نوری در نخستین ساعات امروز به صورت برخط از روند انتخابات  416 شعبه اخذ رای را نظارت و مورد بررسی قرار داد. فرایند بررسی از انتخابات 5 شهرستان استان مازندران در استانداری انجام و مشکلات فنی احتمالی رصد شد.در نظارت از 416 شعبه اخذ رای دومین مرحله انتخابات نمایندگی مجلس، اعضای شورای تامین استان حضور داشتند.

به گزارش ایسنا، دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی، با حضور 90 داوطلب در سراسر کشور برای 22 حوزه انتخابیه و 45 کرسی در حال برگزاری است و در استان مازندران در حوزه انتخابیه قائمشهر، جویبار، سوادکوه، سوادکوه شمالی و سیمرغ 4 نفر در حال رقابت هستند که 2 نفر به کرسی مجلس راه می یابند.

10حوزه انتخابیه اصلی و فرعی، 5 فرمانداری و 5 بخشداری با مرکزیت فرمانداری قائمشهر در این حوزه ها فعالیت می کنند. هم چنین 416 شعبه اخذ رای مرحله دوم در نظر گرفته شده است که 308 شعبه ثابت، 108 شعبه سیار، 195 شعبه شهری، 221 شعبه روستایی برای اخذ آرا در نظر گرفته شده است. در 44 حوزه انتخابیه سراسر کشور بیشترین آمار شعب مربوط به مازندران است.

دور دوم انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه قائمشهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی جمعه 21 اردیبهشت آغاز شد با رقابت چهار کاندیدا برای تصاحب دو کرسی خانه ملت آغاز شد. انتخابات دوازدهمین دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی که در 11 اسفند ماه 1402 برگزار شد در حوزه انتخابیه قائمشهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی به دور دوم کشیده شد و قرار است امروز دو نماینده این حوزه با آرای مردم معرفی و راهی بهارستان شوند.

57 کاندیدای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در این حوزه انتخابیه نتوانستند راه به مجلس ببرند و به دلیل نرسیدن مجموع آراء نامزدهای برتر به حد نصاب یک پنجم مجموع آراء مأخوذه کار به دور دوم کشیده شد تا براساس موازین قانونی چهار نامزد در کورس رقابت بمانند. پس از شمارش آرا در دور نخست با اعلام ستاد انتخابات مازندران از بین نامزدهای حوزه انتخابیه قائمشهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی عمران عباسی با کسب 26 هزار و 789 رأی، مصطفی معلمی با 22 هزار و 615 رأی، کمال علیپور با 21 هزار و 459 رأی و علی کشوری با 18 هزار و 8 رأی به عنوان چهار نامزد به مرحله دوم گام نهادند.

با توجه به ایجاد شفافیت و نظم بخشی در انتخابات اردیبهشت 1403 این رویداد سیاسی به صورت تمام الکترونیکی برگزار می شود. بیش از یک هزار و 300 نفر از عوامل اجرایی، نمایندگان فرماندار، سرگروه های فنی و بازرسین انتخابات در دور دوم انتخابات برای دو کرسی نمایندگی مجلس حوزه انتخابیه قائمشهر شرکت دارند البته در این حوزه انتخابیه تعداد 416 شعبه و در شهرستان قائمشهر 204 شعبه أخذ رأی فعال است.

استان کرمانشاه

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه اهمیت مرحله دوم انتخابات کمتر از دور اول نیست، از همه مردم شهرستان کرمانشاه دعوت کرد در این دور از انتخابات نیز مشارکت گسترده داشته باشند. 645 شعبه اخذ رای برای این دور از انتخابات در نظر گرفته شده و خوشبختانه از ساعت هشت صبح امروز(21 اردیبهشت) هم فرایند رای گیری آغاز شده است.

وی با بیان اینکه برگزاری انتخابات در حوزه انتخابیه کرمانشاه تمام الکترونیکی است، گفت: 10 هزار نفر کار برگزاری انتخابات را در حوزه انتخابیه کرمانشاه برعهده دارند.

صحرایی با دعوت از همه مردم شهرستان کرمانشاه برای شرکت در انتخابات، گفت: دور دوم انتخابات مهم و خودش یک انتخابات است و نباید اینگونه تصور شود که شرکت در این مرحله اهمیت ندارد، لذا از همه مردم شهرستان دعوت می کنم با همان جدیت مرحله اول، در این مرحله هم شرکت کنند.

استاندار کرمانشاه همچنین از مردم خواست حضور در پای صندوق های اخذ رای را به ساعات پایانی رای گیری موکول نکرده و در همان ساعات ابتدایی به شعب اخذ رای مراجعه کنند.در این مرحله از بین چهار کاندیدای راه یافته به مرحله دوم انتخابات در حوزه انتخابیه کرمانشاه، دو نفر به مجلس راه خواند یافت.

استان خراسان رضوی

استاندار خراسان رضوی گفت: تفاوتی میان دور اول و دور دوم انتخابات وجود ندارد و مردم باید در مرحله دوم انتخابات کار را تمام کنند.

یعقوبعلی نظری امروز 21 اردیبهشت با حضور در مسجد امام حسین(ع) مشهد، رای خود را در صندوق انداخت و در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: برگزاری انتخابات مرحله دوم در قانون تصریح شده است و هیچ تفاوتی با مرحله قبلی ندارد. از استان خراسان رضوی تنها در حوزه انتخابیه مشهد و کلات انتخابات مرحله دوم برگزار می شود.

وی اضافه کرد: برای این دو شهرستان 1066 شعبه تعیین شده است و مردم ان شاالله مانند مرحله اول پای صندوق های رای حاضر شده و رای خود را به داخل صندوق ها می اندازند. علی رغم اینکه طی 24 ساعت گذشته در سراسر استان بارندگی بسیاری را داشتیم، اما مشکلی در فرآیند انتخابات ایجاد نشده است و آمادگی خوبی داریم. با وجود اینکه بعضی از جاده های روستایی و شهری مسدود شده بود، اما راس ساعت 8 صبح تمامی شعب فعال و فرآیند اخذ رای آغاز شد. باتوجه به بارندگی های اخیر تعداد زیادی از مناطق جنوبی استان خراسان رضوی مانند بردسکن، کاشمر و کوهسرخ و مناطق شمالی استان به ویژه کلات مسدود شدند که با توجه به آمادگی هایی که از قبل صورت گرفته بود، تمامی موانع رفع شد.

استان فارس

رئیس ستاد انتخابات فارس از برگزاری انتخابات تمام الکترونیک در حوزه انتخابیه شیراز و زرقان بدون هیچ گونه مشکلی خبر داد.

اسماعیل قزل سفلی صبح امروز، 21 اردیبهشت در حرم مطهر شاهچراغ (ع) رأی خود را به صندوق انداخت و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: 820  شعبه اخذ رأی از ساعت 8 صبح آماده اخذ آرا شده اند. در شیراز و زرقان به جهت اینکه انتخابات الکترونیک برگزار می شود، فرآیند اخذ آرا بدون مشکل در حال انجام است و زیرساخت های ارتباطی، پشتیبانی و فنی فراهم است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس تاکید کرد: در حوزه امنیت هم تمام تمهیدات اندیشیده شده و تا ساعت 18 رای گیری ادامه دارد و پس از آن با درخواست هیات های اجرایی و نظارت و بررسی در استان و هماهنگی با وزارت کشور، تصمیم گیری خواهد شد.

استان زنجان

رئیس ستاد انتخابات استان زنجان گفت: رای دهندگان با یکی از پنج سند هویتی، شناسنامه، کارت ملی، گواهینامه، گذرنامه و کارت پایان خدمت و ارائه یکی از این مدارک در شعب اخذ رای می توانند در انتخابات شرکت کنند.

ابوالفضل رفیعی امروز (جمعه 21 اردیبهشت ماه) با حضور در پای صندوق رای در حاشیه دومین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: انتخابات در 2 حوزه همانند دور قبل، نیمه الکترونیکی بوده و در کل استان در دو حوزه انتخابیه زنجان و طارم و همچنین خدابنده 491 شعبه اخذ رای تدارک دیده شده است.

استان آذربایجان شرقی 

رئیس هیات نظارت بر انتخابات آذربایجان شرقی از وجود 1327 شعبه اخذ رای برای دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم در آذربایجان شرقی  در سه حوزه ی انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو، حوزه میانه و حوزه شبستر، خبر داد.

صمد عزیزی روز جمعه در اولین ساعات آغاز رای گیری مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگاران، گفت: در مجموع از این تعداد 975 شعبه اخذ رای برای حوزه ی انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو و 116 شعبه در حوزه ی شبستر و 236 هم برای حوزه ی انتخابیه میانه در نظر گرفته شده است و انتخابات در حوزه ی انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو به صورت تمام الکترونیکی و در حوزه های میانه و شبستر بصورت سنتی انجام می گیرد، احراز هویت الکترونیکی در هر سه حوزه ی انتخابیه به صورتی الکترونیکی است.

عزیزی تاکید کرد: ناظران شورای نگهبان از همان دقایق ابتدایی برای نظارت بر روند انتخابات در شعبه های اخذ رای تا پایان زمان انتخابات حضور دارند و با توجه به اینکه اخذ رای در حوزه ی انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو به صورت تمام الکترونیکی انجام می گیرد، پس از اتمام مدت زمان قانونی انتخابات نتایج انتخابات در اسرع وقت در این حوزه ی انتخابیه اعلام می شود.

استان خراسان جنوبی 

علی فاضلی فرد رئیس ستاد انتخابات حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف، امروز 20 اردیبهشت با بیان این مطلب به رسانه ها بیان کرد: با توجه به تعدد روستاها در سه شهرستان بیرجند، درمیان و خوسف، پیش بینی های لازم برای اخذ رأی مردم در مناطق روستایی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف به دور دوم کشیده شد، تصریح کرد:  در 21 اردیبهشت امسال با حضور پر شور مردم انقلابی و متدین حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف تکلیف تنها کرسی باقی مانده مجلس در خراسان جنوبی مشخص می شود.

فاضلی فرد گفت: برای برگزاری باشکوه این دوره از انتخابات همه ظرفیت های لازم پیش بینی شده و کلیه دستگاه های اجرایی پای کار هستند.

فرماندار بیرجند با اشاره به افزایش دو شعبه سیار در این شهرستان، اظهار کرد: در شهرستان بیرجند 188 شعبه برای اخذ رأی مردم در نظر گرفته شده که از این تعداد 138 شعبه ثابت و 50 شعبه سیار، 63 شعبه روستایی و  125 شعبه هم شهری هستند.

موسی سلیمی دبیر ستاد انتخابات خراسان جنوبی امروز جمعه21 اردیبهشت به رسانه ها اظهار کرد: در دوازهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از چهار حوزه انتخابیه خراسان جنوبی، حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف به دلیل عدم کسب حد نصاب آراء به مرحله دوم کشیده شد.

وی با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی، نظامی مردم سالار است و مردم با رأی خودشان خادمین خود را انتخاب می کنند، ادامه داد: هرچه این انتخاب ها عالمانه تر و آگاهانه تر باشد این نظام و کشور تأثیرات مهمتری را بر جای می گذارد. از مجموع 287 شعبه اخذ رأی در حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف، 67 شعبه به صورت ثابت و 120 شعبه سیار هستند.

دبیر ستاد انتخابات استان از فعال بودن  144 شعبه شهری و 143 روستایی در این دور از انتخابات خبر داد و گفت:  50 درصد شعب انتخابات شهری و 50 درصد شعب هم روستایی هستند. روستاهای با جمعیت بالای ما شعبه ثابت دارند و شعب اخذ رأی هم به تناسب واجدین شرایط تقسیم شده اند.

سلیمی با ذکر این نکته که شعب اخذ رأی در حوزه انتخابیه شهری بیرجند به نسبت درمیان و خوسف بیشتر است، در شهر بیرجند 125 شعبه شهری و 63  شعبه روستایی داریم. در شهرستان درمیان 12 شعبه شهری و 44 شعبه روستایی و در شهرستان خوسف 7 شعبه شهری و 36 شعبه روستایی فعال داریم.

استان اصفهان

فرماندار لنجان از فعالیت 137 شعبه ثابت و 16 شعبه سیار برای اخذ رأی مردم در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داد.

حمیدرضا محمدی فشارکی، در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به اینکه داوطلبان شهرستان لنجان در مرحله اول به نصاب لازم نرسیدند، انتخابات در این شهرستان به مرحله دوم رسید که 21 اردیبهشت ماه برگزار می شود. 153 شعبه برای مرحله دوم انتخابات آماده فعالیت است که با شعب مرحله اول انتخابات برابری می کند و هیچ شعبه ای حذف و غیرفعال نشده از این تعداد 137 شعبه ثابت و  16 شعبه به صورت سیار خواهد بود.

محمدی با بیان اینکه 2700 نفر تحت عنوان عوامل اجرایی در این انتخابات فعالیت دارند، گفت: آموزش عوامل اجرایی، تحویل تعرفه ها و آماده سازی صورت جلسات انتخابات هم انجام شده است.

فرماندار لنجان با بیان اینکه برای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی بین دو کاندیدا در لنجان، 153 شعبه اخذ رأی پیش بینی شده است، افزود: از این تعداد 137 شعبه به صورت ثابت و 16 شعبه به صورت سیار پیش بینی شده است.

فرماندار شهرستان سمیرم از برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی با 55 هزار واجد شرایط در 68 شعبه اخذ رأی خبر داد.

اصغر هدایت، در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه این شهرستان آماده برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی است، اظهار کرد: شهرستان سمیرم یکی از دو شهرستان استان اصفهان است که انتخابات آن به مرحله دوم رسیده و روز جمعه 21 اردیبهشت ماه برگزار می شود. شهرستان سمیرم  برای برگزاری مرحله دوم انتخابات آمادگی کامل دارد و هماهنگی های لازم با هیئت های اجرایی ، بازرسی، نظارت، حفاظت و پشتیبانی انجام شده است

فرماندار سمیرم ادامه داد: 68 شعبه اخذ رأی شامل 28 شعبه سیار و 40 شعبه ثابت در سطح شهرستان با 2400 نفر عوامل، آماده شده تا رأی مردم را در چهار بخش مرکزی، پادنا، پادنا علیا و وردشت، 8 شهر و 120 روستا دریافت کند. شهرستان سمیرم با حضور اقوام ترک، لر و فارس دارای نزدیک به 55 هزار نفر واجد شرایط شرکت در انتخابات است که می توانند در انتخابات الکترونیکی با استفاده از چهار مدرک شناسنامه جدید، کارن ملی، گذرنامه و گواهینامه رأی دهند، همچنین ورود عشایر به شهرستان احتمال افزایش واجدین و مشارکت وجود دارد.

استان تهران

دور دوم انتخابات دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی که از ساعت 8 صبح روز جمعه 21 اردیبهشت در حوزه انتخابیه ورامین، قرچک و پیشوا همزمان با سراسر کشور آغاز شده تا ساعت 18 ادامه خواهد داشت.

در این حوزه انتخابیه 295 صندوق رای ثابت و 12 صندوق سیار کار اخذ رای مردم این مناطق را انجام می دهند. در این دوره علی خزایی و حسین نوش آبادی که در دوره اول عناوین دوم و سوم انتخابات را به خود اختصاص داده بودند، رقابت تنگاتنگی با یکدیگر دارند. مردم جنوب شرق استان تهران شامل شهرستان های ورامین، پیشوا و قرچک برای دومین مرتبه در تاریخ انتخابات مجلس شورای اسلامی در دور دوم نماینده خود را بر می گزینند؛ در سال 1364  نیز حسین ابراهیمی و محمد قمی برای کرسی ورامین به رقابت با یکدیگر پرداختند که حجت الاسلام ابراهیمی به عنوان برنده آن دوره انتخابات راهی مجلس شد.

انتهای پیام

نظرات

captcha