توکلی خبر داد؛

امکان تماس آسان با اورژانس 115 برای ناشنوایان

رئیس مرکز اورژانس استان تهران، از فراهم شدن امکان تماس معلولان و ناشنوایان با تلفن 115 خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد اسماعیل توکلی، در نشست خبری با موضوع بیان دستاوردهای حوزه سلامت به مناسبت دهه فجر، گفت: در اوایل انقلاب اسلامی، اورژانس تهران، مبدا اولین ها در سراسر کشور بوده، چراکه اورژانس تهران در ابتدا با 20 دستگاه آمبولانس در تهران تشکیل شده و در سایر استان ها نیز تسری پیدا کرد.

وی افزود: همچنین، اولین موتورلانس ، اولین مرکز فرماندهی، اولین اتوبوس آمبولانس و سایر امکانات نیز از تهران فعالیت خود را آغاز کرده و به مرور در سراسر کشور گسترش پیدا کرد.

رئیس مرکز اورژانس استان تهران ادامه داد: همچنین، در اجرای طرح 247 (خدمت رسانی در مواقع بروز سکته های حاد قلبی)، استان تهران پیشگام است.

وی گفت: به زودی در استان تهران در زمینه طرح 724 یک نوآوری داشته و به عرصه ترومبکتومی ورود خواهیم کرد که معلولیت ها و آسیب های ناشی از سکته مغزی را کاهش داده و به درمان بهتر این عزیزان کمک می شود.

توکلی افزود: در مرکز فرماندهی و اعزام و راهبری عملیات اورژانس استان تهران زیرساخت هایی برای معلولین و ناشنوایان فراهم شده تا بتوانند به راحتی با 115 تماس گیرند. به زودی برای افراد اوتیسم نیز این اقدام انجام می شود. برای مصدومان ترافیکی و حوادث انبوه نیز تدابیری انجام شده که به زودی اعلام خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در سطح تهران 295 پایگاه اورژانس فعالیت دارد که هنوز با استانداردهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، اندکی فاصله دارد.

توکلی گفت: در حال حاضر 560 دستگاه آمبولانس و 260 دستگاه موتورلانس در سطح تهران فعالیت دارد.

رئیس مرکز اورژانس استان تهران کرد: زمان رسیدن موتورلانس در محل حادثه سه دقیقه و زمان رسیدن آمبولانس نیز بیش از یک دقیقه کاهش پیدا کرده است. در مطالعه ای که سال گذشته صورت گرفت، نشان می دهد که در کلانشهرها برای کاهش هر یک دقیقه زمان رسیدن به محل حادثه، دست کم باید 20 پایگاه افتتاح شود.

وی در خصوص تماس با اورژانس، تصریح کرد: در طی سال 1401، میزان تماس ها 39 درصد در مقایسه با سال 1400 افزایش پیدا کرد.

توکلی اضافه کرد: در 9 ماهه اخیر دو میلیون و 730 هزار تماس با مرکز فوریت های 115 تهران صورت گرفته که به 965 هزار مأموریت منجر شده است. روزانه در تهران 11 هزار تماس داریم که به 3500 مأموریت ختم می شود. از کل تماس ها با اورژانس نیز 153 هزار تماس مرتبط با حوادث ترافیکی است.

وی افزود: سعی و تلاش کادر اورژانس بر این است که با کاهش زمان رسیدن به محل حادثه، به کاهش استرس مردم و کاهش خطرات بیماری ها کمک کنند.

رئیس مرکز اورژانس تهران با بیان اینکه بیش از 93 درصد مردم از عملکرد اورژانس رضایت دارند، گفت: در این مدت کاهش 10 درصدی شکایات مردمی را نیز داشتیم.

توکلی در خصوص اقدامات اورژانس در دهه فجر نیز تصریح کرد: در تلاش هستیم تا چند پروژه بزرگ در دهه فجر به بهره برداری برسد که شامل اولین ستاد معاونت آموزش، پژوهش و اعتباربخشی اورژانس کشور در شرق استان تهران، ساختمان ستاد فرماندهی کلان در غرب استان، مرکز پیام در شمال شرق تهران و چند پایگاه است.

وی در خصوص جزئیات طرح 247 اظهار کرد: چهارمین عامل مرگ و میر در کشور بیماری های قلبی عروقی است. بنابراین، سازمان اورژانس با ایجاد دیسپچ تخصصی قلب در ساختمان مرکزی اعزام و راهبری و تأمین تجهیزات مورد نیاز تخصصی برای گرفتن نوار قلبی بیمار توسط تکنیسین و فرستادن آن برای متخصص قلب و صادر شدن دستورات لازم، امکانی را فراهم کرده تا بیمار بدون طی کردن روند عادی، بلافاصله وارد بخش قلب شود؛ به این ترتیب، عوارض ناشی از عروق قلبی به حداقل ممکن کاهش پیدا می کند.

توکلی ادامه داد: روزانه به طور میانگین 10 مورد بیمار با عارضه قلبی گزارش می شود و در ماه حدوداً 300 مورد قلبی داریم که رقم قابل توجهی بوده و طرح 247 از این بابت اهمیت زیادی دارد.

رئیس مرکز اورژانس استان تهران با اشاره به اینکه اولین آمبولانس دوستدار کودک را راه اندازی خواهیم کرد، ادامه داد: گاهی کودکان از مراکز درمانی و آمبولانس ها ترس دارند و به همین دلیل یک آمبولانس با یک فضای متفاوت با آمبولانس های دیگر و در فضایی شبیه به مهدکودک، رونمایی می شود.

وی درباره برنامه اورژانس استان تهران برای کاهش ساعات شیفت پرسنل عملیاتی اورژانس گفت: در راستای کاهش ساعت کاری همکاران، قانون ارتقای بهره وری مطرح است که در آن تاکید شده که همکاران اورژانس 12 ساعته شیفت بدهند؛ در کلانشهر تهران شیفت 24 ساعته طاقت فرسا است زیرا مأموریت ها زیاد است. ما تلاش داریم که در صورت امکان، بدون آسیب به خدمت رسانی، تلاش کنیم به صورت آزمایشی در یکی از نواحی کلانشهر تهران، شیفت ها را به صورت 12 ساعته دربیاوریم و در صورت اثبات اثربخشی، این کاهش ساعت شیفت را به کل کلانشهر تهران تسری بدهیم. تلاش داریم شیفت های 12 ساعته را در تهران اجرا کنیم که همکاران عملیاتی دچار خستگی نشوند تا این خستگی در خدمت رسانی به مددجویان اثر منفی نگذارد.

نظرات

captcha